|
Beton drogowy walcowany
Dietmar Klausen – Tłumaczył Andrzej Machalski
Jest to beton wilgotny, o składzie dobranym według punktów widzenia mechaniki gruntów, układany z reguły kombajnem drogowym, zagęszczany przez kolejne przejścia jego walca. Najważniejszą cechą jest wystarczająca zagęszczalność, wymagająca odpowiedniego składu mieszanki z optymalnie dobraną zawartością wody. W strefie anglojęzycznej beton tego rodzaju jest określany jako "Rolls Compacted Concrete (RCC)".
Zastosowanie
nawierzchnie nośne przestrzeni produkcyjnych i magazynowych, dróg przemysłowych i wiejskich,
warstwy nośne (podbudowy) pod nawierzchnią dróg i ścieżek oraz na parkingach,
wypełnienia przestrzeni roboczych w wykopach (np. przy skarpach) poniżej wysoko obiążonych partii terenu, jeśli tylko można tam walcować beton,
beton wyrównawczy w nakładkach nawierzchniowych w drogownictwie.
Wytwarzanie
osiąga się optymalną gęstość upakowania przez całkowite wypełnienie pustek w mieszance kruszywowej zaprawą, stąd celowe jest przyjęcie krzywej przesiewu A/B,
wystarczające wykończenie powierzchni i dobra zagęszczalność przy średnicy ziarna największego < 20 mm, udział frakcji 0/2 mm ??25 % wag., zawartość ziarna mielonego między 400 a 450 kg/m 3 (konieczny dodatek popiołu lotnego),
osiąga się wysoką wytrzymałość świeżego betonu przez dodatek ziarna łamanego (udział ??50 % frakcji najgrubszej),
już przy zawartościach cementu około 15 % wag. odniesionych do suchej mieszanki materiału mineralnego uzyskamy dostateczne otulenie kruszywa cementem,
należy określić optymalną zawartość wody dla suchej mieszanki, stosując zmodyfikowaną próbę Proctora; dobre zagęszczenie jest przy zawartości wody w betonie wyraźnie poniżej optymalnej zawartości wody dla zwykłej gęstości (Proctora); "zbyt dużo wody" może powodować tonięcie "belek" wibracyjnych, "za mało wody" może powodować niedostateczną zagęszczalność.
Układanie
podłoże powinno być przygotowane ściśle według wymiarów i równomiernie nośne,
beton dostarczony z betonowni towarowej powinien być układany w sposób ciągły za pomocą kombajnów drogowych z belką wibracyjną (wstępny stopień zagęszczenia ??92 %),
końcowe zagęszczenie (stopień zagęszczenia ??98 %) wykonuje się za pomocą walca wibracyjnego z gładkim płaszczem według zadanego schematu walcowania.
należy prowadzić ciągły pomiar osiągniętego zagęszczenia za pomocą sondy nuklearnej,
wykończenie powierzchni wykonuje się walcem na oponach gumowych,
polepszenie równości (równość przy łacie 3-metrowej < 9,6 mm) wykonuje się przez nałożenie cienkiej bitumicznej warstwy ścieralnej lub nawierzchni ze zmodyfikowanej dyspersji żywiczno-bitumicznej z cementem jako spoiwem,
pielęgnowanie zaczyna się bezpośrednio po zakończeniu przejść walców przez napylanie mgłą wodną; następnie zwykle zrasza się wodą (czas pielęgnacji do siedmiu dni),
koniecznie trzeba wytworzyć szczeliny dylatacyjne kontrolne i konstrukcyjne – zgodnie z warunkami technicznymi wykonania robót,
należy wykonać nacięcia karbowe – w celu uniknięcia "dzikich rys" – już w sześć do ośmiu godzin po zakończeniu zagęszczania,
w związku z pielęgnacją betonu, wyrobione nacięcia karbowe należy ukształtować jako szczeliny i wypełnić je bitumiczną masą spoinową.
Zalety
wczesne użytkowanie (jeżdżenie, obciążanie) dzięki wysokiej wytrzymałości w stanie świeżym,
najwyższe możliwe obciążenie statyczne i dynamiczne.
wysoka odporność na powstawanie kolein oraz przy naprężeniach ścinjących i uderzeniach,
duża wydajność układania (> 2500 m 2 /dzień i kombajn),
ekonomiczność dzięki niskim kosztom układania i prostej metodzie układania.
Wady
ograniczona przydatność przy utwardzaniu nieregularnych powierzchni o wielu narożach i krawędziach,
słupy i inne elementy na powierzchni (np. kanały, szyby) utrudniają walcowanie (możliwe jest również zmniejszenie wytrzymałości),
układanie podczas deszczu jest niemożliwe,
powierzchnia betonu walcowanego z reguły nie osiąga nadzwyczajnej równości i szczególnie dobrego wykończenia, dlatego w przypadku podłóg betonowych konieczna jest warstwa nawierzchniowa.
Postęp techniczny
Do udoskonaleń należy zaliczyć beton walcowany zbrojony włóknem, a także tzw. Paver Compacted Concrete (PCC); w tym ostatnim zagęszczanie przeprowadza się kombajnem drogowym.
Alternatywy
Alternatywy to: beton układany na miejscu, kostki brukowe betonowe, płyty chodnikowe betonowe, umocnienia bitumiczne, beton z włóknem stalowym.
Literatura
DOTZENRATH C., TROSCH W.: Walzbeton – Baustoff der Zukunft? (Beton walcowany – materiał budowlany przyszłości?) Beton 41 (1991).
PN-97/S-96014. Drogi samochodowe i lotniskowe. Podbudowa z betonu cementowego pod nawierzchnię ulepszoną. Wymagania i badania.
PN-75/S-96015. Drogowe i lotniskowe nawierzchnie z betonu cementowego.
Beton – aprobata techniczna nr 2853/97-AT-15 oraz 35 innych numerów aprobat Instytutu Techniki Budowlanej. Katalog 1999, Warszawa.
Podobne wpisy:
|
Marzec 2024
P |
W |
Ś |
C |
P |
S |
N |
| 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|