Nowe zasady pozyskiwania gruntów pod budowane drogi i autostrady, które obowiązują od początku 2007 roku, wynikają z nowelizacji pierwszej tzw. specustawy drogowej, uchwalonej przez Sejm w 2003 r. Jak tłumaczy “Krakowski Rynek Nieruchomości”, specustawa znacznie upraszczała procedury związane z wykupem gruntów pod nowe trasy, uzyskiwaniem zezwoleń na budowę oraz eksploatacją. Ma ona obowiązywać do 2015 r. Tymczasem przyjęta w październiku 2006 roku nowelizacja ustawy zakłada, że przyspieszony tryb można wykorzystać nie tylko przy budowie dróg krajowych, ale również wojewódzkich a nawet gminnych.

Najważniejsza zmiana polega na sposobie przejmowania gruntów – do niedawna, aby pozyskać działkę, trzeba bylo wykupić nieruchomość. Nowelizacja natomiast pozwala posiadacza działki wywłaszczyć - wystarczy, aby wojewoda lub starosta wydał decyzję lokalizacyjną, a grunt automatycznie przejdzie na własność skarbu państwa (w przypadku dróg krajowych) lub samorządu (drogi wojewódzkie, powiatowe lub gminne). Co więcej - dotychczasowy właściciel gruntu może nawet otrzymać decyzję o  niezwłocznym zajęciu nieruchomości.

Na otarcie łez, wywłaszczeni właściciele otrzymają odszkodowanie. Jego wysokość uzależniona będzie od wartości gruntu w dniu wydania decyzji lokalizacyjnej.