Projekt nowelizacji ustawy o materiałach budowlanych, który
został niedawno przesłany do konsultacji między resortowych, przewiduje
podwojenie liczby inspektorów i wprowadzenie tajnego zakupu kontrolnego w
punktach sprzedaży. Ponadto projekt przewiduje przyspieszenie wydawania
postanowień pokontrolnych. Nowy przepis stanowi, że rozpoczęcie kontroli jest
jednocześnie datą wszczęcia postępowania administracyjnego. W trakcie kontroli
u importera i producenta inspektor będzie mógł żądać deklaracji zgodności,
nazwy i adresu zakładu produkującego, oraz specyfikacji technicznych.

Od sprzedawcy natomiast – oprócz adresu producenta inspektorzy
będą mogli domagać się wydania schematów konstrukcyjnych oraz instrukcji
stosowania wyrobu. Inspektorzy w protokołach będą mogli wyznaczać konkretną
datę usunięcia nieprawidłowości. Autorzy ustawy mają nadzieję, że
wyeliminowanie z rynku nieuczciwej konkurencji przyczyni się do rozwoju firm
budowlanych. Jednak projekt ustawy bardzo krytycznie oceniają przedstawiciele
firm.

Zakup kontrolowany

Zakup kontrolowany to nowe uprawnienie inspektorów, które
Ministerstwo Infrastruktury zdecydowało się wprowadzić do projektu. Polegać ono
będzie na możliwości nabycia określonej partii towaru budowlanego w celu
zbadania próbek. Czynności te dokonywane mają być bez wiedzy i zgody
kontrolowanego przez inspektorów incognito. W przypadku gdy zakupiony wyrób
spełnia wymagania określone ustawą – zostanie zwrócony właścicielowi. W takiej
sytuacji sprzedawca ma obowiązek zwrotu należności poniesionej w czasie
transakcji.

Nad skuteczniejszą ochroną konsumentów przed wyrobami
niebezpiecznymi lub wyrobami o gorszych właściwościach, czuwać będzie blisko
200 funkcjonariuszy.

WOJEWÓDZKI INSPEKTOR NADZORU BUDOWLANEGO

Właściwość funkcjonalna wynikająca z Prawa budowlanego
wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego ukształtowana została analogicznie
do kompetencji wojewody. WINB jest więc organem:

  • wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora
    nadzoru budowlanego,
  • pierwszej instancji w sprawach dotyczących tej samej
    kategorii obiektów i robót budowlanych, co wojewoda


Ponadto
, zgodnie z treścią ustawy o wyrobach budowlanych, wojewódzki inspektor
nadzoru budowlanego jest:

  • organem właściwym w sprawach wyrobów budowlanych
    wprowadzonych do obrotu,
  • organem wyspecjalizowanym w rozumieniu ustawy o systemie
    oceny zgodności,
  • organem I instancji w sprawach wyrobów budowlanych.

Zgodnie z ustawą o wyrobach budowlanych do obowiązków WINB należy:

  • prowadzenie kontroli planowych i doraźnych,
  • prowadzenie postępowań administracyjnych w I instancji (w
    sprawach dot. wyrobów budowlanych),
  • udział w kontrolach prowadzonych przez GINB – na jego
    wezwanie,
  • zlecanie badań pobranych w toku kontroli próbek wyrobów
    budowlanych,
  • bezzwłoczne przekazywanie do GINB postanowień i decyzji,
  • wydawanie dla organów celnych opinii o wyrobach budowlanych,
  • współpraca z GINB w zakresie sporządzania rocznego planu
    kontroli, a także przesyłania do GINB sprawozdań z wykonania planu.

Uprawnienia

Realizując swoje obowiązki wynikające z Prawa budowlanego
WINB ma prawo:

  • wstępu:

- do obiektu budowlanego,

- na teren: budowy, zakładu pracy.

  • żądania od uczestników procesu budowlanego, właściciela lub
    zarządcy obiektu budowlanego, a także dostawcy wyrobów budowlanych, informacji
    i udostępnienia dokumentów:

- związanych z prowadzeniem robót, przekazywaniem obiektu
budowlanego do użytkowania, utrzymaniem i użytkowaniem obiektu budowlanego,

- świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu
albo jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym,

  • nakładania (w drodze postanowienia) obowiązku dostarczenia w
    określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz, a w przypadku
    ich niedostarczenia lub dostarczenia dokumentów niedostatecznie wyjaśniających
    sprawę – zlecenia przeprowadzania tych ocen lub ekspertyz albo dodatkowych ocen
    lub ekspertyz na koszt osoby zobowiązanej do ich dostarczenia.

Na podstawie przepisów ustawy o wyrobach budowlanych WINB ma prawo:

  • orzec w drodze decyzji (na wniosek producenta) o uznaniu
    danego wyrobu budowlanego za regionalny wyrób budowlany,
  • wstępu, jako organ kontrolujący za okazaniem legitymacji
    służbowej, na teren jednostki kontrolowanej, poruszania się po tym terenie oraz
    znajdujących się tam obiektach i pomieszczeniach oraz pełnienia czynności
    kontrolnych określonych w odpowiednich przepisach ustawy.

POWIATOWY INSPEKTOR NADZORU BUDOWLANEGO

Wykonuje on funkcje inspekcyjno – kontrolne oraz zadania
związane z użytkowaniem obiektów budowlanych.

Obowiązki
Realizując obowiązki wynikające z Prawa budowlanego, powiatowy inspektor
nadzoru budowlanego:

  • przenosi decyzje o pozwoleniu na wznowienie robót
    budowlanych (art. 40 ust. 2),
  • przyjmuje zawiadomienia inwestora o zamierzonym terminie
    rozpoczęcia robót budowlanych, na które jest wymagane pozwolenie na budowę oraz
    oświadczenia kierownika budowy (robót) stwierdzające sporządzenie planu
    bezpieczeństwa i ochrony zdrowia oraz przyjęcie obowiązku kierowania budową
    (robotami budowlanymi) oraz oświadczenie inspektora nadzoru inwestorskiego
    stwierdzające przyjęcie obowiązku pełnienia nadzoru inwestorskiego nad danymi
    robotami budowlanymi (art. 41 ust 4);
  • przyjmuje zawiadomienia inwestora o zmianie: kierownika
    budowy lub robót, inspektora nadzoru inwestorskiego, projektanta sprawującego
    nadzór autorski (art. 44 ust. 1),
  • wydaje decyzje o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego lub
    jego części (art. 48, 49b, 50a i 51 ust. 1 pkt 1);
  • bada, przed wydaniem decyzji w sprawie zatwierdzenia
    projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na wznowienie robót budowlanych,
    zgodność projektu zagospodarowania działki lub terenu z przepisami o planowaniu
    i zagospodarowaniu przestrzennym; a w szczególności z ustaleniami
    obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego; kompletność
    projektu budowlanego i posiadanie wymaganych opinii, uzgodnień, pozwoleń i
    sprawdzeń; wykonanie projektu budowlanego przez osobę posiadającą wymagane
    uprawnienia budowlane (art. 49),
  • prowadzi postępowania w sprawie naliczenia opłaty
    legalizacyjnej (art. 49, 49a i 49b),
  • wydaje postanowienie o wstrzymaniu robót budowlanych (art.
    48, 49b i 50),
  • wydaje decyzje związane z niewłaściwym wykonywaniem robót
    budowlanych (art. 51),
  • przyjmuje zawiadomienia o zakończeniu budowy i sprawdza
    związane z tym dokumenty oraz zwraca je po zakończeniu postępowania, nakłada
    kary za przystąpienie do użytkowania obiektu budowlanego lub jego części z
    naruszeniem art. 54 i 55, oraz przyjmuje wnioski i wydaje decyzje o pozwoleniu
    na użytkowanie (art. 54, art. 55, art. 57 ust. 4, 7 i 8, art. 59);
  • przeprowadza obowiązkową kontrolę budowy, po której
    sporządza protokół, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości wymierza karę w
    drodze postanowienia (art. 59a ust. 1, art. 59c ust. 1, art. 59d ust. 1, art.
    59f ust. 1 i 59g ust. 1),
  • wydaje decyzję nakazującą przeprowadzenie kontroli obiektu
    budowlanego w trakcie jego użytkowania w przypadkach stwierdzenia
    nieodpowiedniego stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części
    mogącego powodować zagrożenie: życia lub zdrowia ludzi, bezpieczeństwa mienia
    bądź środowiska; decyzja taka może również zawierać żądanie przedstawienia ekspertyzy
    stanu technicznego obiektu lub jego części (art. 62 ust. 3),
  • może żądać od właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego
    udostępnienia protokołów z kontroli, ocen i ekspertyz dotyczących stanu
    technicznego obiektu budowlanego, dokumentacji budowy, dokumentacji
    powykonawczej oraz opracowań projektowych i dokumentów technicznych robót
    budowlanych wykonywanych w obiekcie w czasie jego użytkowania (art. 65),
  • wydaje, w drodze decyzji, nakaz usunięcia stwierdzonych
    nieprawidłowości (art. 66),
  • wydaje decyzje nakazujące właścicielowi lub zarządcy
    rozbiórkę obiektu i uporządkowanie terenu ze wskazaniem terminu rozpoczęcia i
    zakończenia tych robót, w przypadku gdy nieużytkowany lub niewykończony obiekt
    budowlany nie nadaje się do remontu, odbudowy lub wykończenia, a w przypadku
    obiektów budowlanych niewpisanych do rejestru zabytków, a objętych ochroną
    konserwatorską na podstawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
    wydaje takie decyzje po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków (art. 67
    ust. 1 i 3),
  • w razie stwierdzenia potrzeby opróżnienia w całości lub w
    części budynku przeznaczonego na pobyt ludzi, bezpośrednio grożącego
    zawaleniem, organ, na podstawie protokołu oględzin, wydaje w drodze decyzji,
    właścicielowi lub zarządcy obiektu budowlanego nakaz opróżnienia bądź
    wyłączenia w określonym terminie całości lub części budynku z użytkowania.
    Wyżej wymienione decyzje organ przesyła obowiązanemu, na podstawie odrębnych
    przepisów, do zapewnienia lokali zamiennych. W powyższych przypadkach organ
    zarządza umieszczenie na budynku zawiadomienia o stanie zagrożenia
    bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz zakazie jego użytkowania. Ponadto organ
    zarządza wykonanie doraźnych zabezpieczeń i usunięcie zagrożenia bezpieczeństwa
    ludzi lub mienia, z określeniem technicznie uzasadnionych terminów ich
    wykonania (art. 68),
  • zapewnia, na koszt właściciela lub zarządcy obiektu
    budowlanego, zastosowanie niezbędnych środków zabezpieczających, w razie
    konieczności podjęcia działań mających na celu usunięcie niebezpieczeństwa dla
    ludzi lub mienia (art. 69),
  • przyjmuje protokoły pokontrolne dotyczące przeprowadzanych
    kontroli stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części (art. 70 ust.
    2),
  • wstrzymuje, w drodze postanowienia, użytkowanie obiektu
    budowlanego lub jego części oraz nakłada obowiązek przedstawienia w wyznaczonym
    terminie dokumentów, o których mowa w art. 71 ust. 2 ustawy – Prawo budowlane,
    w przypadku stwierdzenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub
    jego części bez wymaganego zgłoszenia; ustala opłatę legalizacyjną; nakazuje, w
    drodze decyzji, przywrócenia poprzedniego sposobu użytkowania obiektu
    budowlanego lub jego części (art. 71a);
  • przyjmuje zawiadomienia o katastrofie budowlanej (art. 75
    ust. 1 pkt 3 lit. a),
  • prowadzi postępowanie wyjaśniające w sprawie przyczyn
    katastrofy budowlanej (art. 74),
  • po otrzymaniu zawiadomienia o katastrofie budowlanej,
    niezwłocznie powołuje komisję w celu ustalenia przyczyn i okoliczności
    katastrofy oraz zakresu czynności niezbędnych do likwidacji zagrożenia
    bezpieczeństwa ludzi lub mienia oraz niezwłocznie zawiadamia o katastrofie
    właściwy organ nadzoru budowlanego wyższego stopnia oraz Głównego Inspektora
    Nadzoru Budowlanego (art. 76);
  • po zakończeniu prac komisji, wydaje decyzje, określające
    zakres i termin wykonania niezbędnych robót w celu uporządkowania terenu
    katastrofy i zabezpieczenia obiektu budowlanego do czasu wykonania robót
    doprowadzających obiekt do stanu właściwego oraz ma możliwość zlecenia na koszt
    inwestora, właściciela lub zarządcy obiektu budowlanego sporządzenia ekspertyzy
    (art. 78);
  • występuje z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie
    odpowiedzialności zawodowej w budownictwie (art. 97 ust. 1).

Uprawnienia

Realizując swoje obowiązki PINB ma prawo:

  • wstępu:

- do obiektu budowlanego,

- na teren: budowy, zakładu pracy, na którym jest prowadzone działalność gospodarcza polegająca
na obrocie wyrobami budowlanymi;

  • żądania od uczestników procesu budowlanego, właściciela lub
    zarządcy obiektu budowlanego, a także dostawcy wyrobów budowlanych, informacji lub
    udostępnienia dokumentów:

- związanych z prowadzeniem robót, przekazywaniem obiektu
budowlanego do użytkowania, utrzymaniem i użytkowaniem obiektu budowlanego,

- świadczących o dopuszczeniu wyrobu budowlanego do obrotu albo
jednostkowego zastosowania w obiekcie budowlanym;

  • w razie powstania uzasadnionych wątpliwości co do jakości
    wyrobów budowlanych lub robót budowlanych, a także stanu technicznego obiektu
    budowlanego, nakładania (w drodze postanowienia) obowiązku dostarczenia w
    określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz, a w przypadku
    ich niedostarczenia w wyznaczonym terminie lub dostarczenia ocen lub ekspertyz
    niedostatecznie wyjaśniających sprawę – zlecenia wykonania tych ocen lub
    ekspertyz lub dodatkowych ocen lub ekspertyz na koszt osoby zobowiązanej do ich
    dostarczenia.

Na podst. www.gunb.gov.pl