Potrzebne dokumenty:
 

Do wykazania praw do zwrotu niezbędne jest posiadanie oryginałów faktur VAT:

  • wystawionych na osoby fizyczne,
  • od 1 maja 2004r. do 31 grudnia 2007r.
  • dokumentujących, ww. wydatki,
  • jeżeli
    z faktur nie wynika fakt poniesienia wydatku (np. adnotacja "zapłacono
    gotówką"), wówczas niezbędne jeszcze będą dowody zapłaty,

a
także dokumentów potwierdzających prawo do dysponowania nieruchomością
na cele budowlane, tytuł prawny do budynku/lokalu lub też pozwolenie na
budowę – w przypadkach, w których te dokumenty są wymagane.

 

Wniosek, może być złożony:

  • po zakończeniu inwestycji, nie później niż przed upływem 6 miesięcy od
    dnia zakończenia inwestycji (w przypadku inwestycji zakończonych przed
    1 stycznia 2006 wnioski można składać do czerwca 2006 r.) albo
  • raz w roku, z tym że ostatni wniosek może być złożony nie później niż do dnia 30 czerwca 2008 r.
Dość
sporym ograniczeniem jest zapewne zapis, że wniosek można złożyć tylko
raz w roku. Oznacza to, że wnioskodawca, który złoży wniosek na
przykład drugiego stycznia 2006 r. i będzie nadal ponosił wydatki w
ciągu roku, na zwrot dotyczący wydatków poniesionych w roku 2006 będzie
musiał czekać nawet do lipca 2007 r. Dlatego przed złożeniem wniosku
należy rozważyć, czy nie lepiej poczekać.

Wniosek powinien zawierać co najmniej:

  • imię
    i nazwisko, numer identyfikacji podatkowej, adres miejsca zamieszkania
    osoby fizycznej, a w przypadku małżeństwa – obojga małżonków;
  • wskazanie właściwego urzędu skarbowego, do którego kierowany jest wniosek;
  • rodzaj poniesionych wydatków;
  • rok rozpoczęcia inwestycji;
  • wykaz faktur oraz wartość poniesionych wydatków na cele;
  • kwotę zwrotu;
  • oświadczenie o zakresie przeprowadzonego remontu, jeżeli roboty te nie wymagają pozwolenia na budowę;
  • wskazanie
    sposobu wypłaty kwoty zwrotu; jeżeli wypłata ma nastąpić za
    pośrednictwem banku – wskazanie numeru rachunku bankowego, na który ma
    być dokonana wpłata;
  • podpis osoby ubiegającej się o zwrot wydatków, a w przypadku, gdy osoba ta pozostaje w związku małżeńskim, obojga małżonków

 

Do wniosku, należy załączyć kopię:

  • pozwolenia
    na budowę albo w przypadku remontu – dokumentu potwierdzającego tytuł
    prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
  • faktur dokumentujących poniesione wydatki;
  • w przypadku wniosku: a)
    zakończenie inwestycji – pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego,
    a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomienia o zakończeniu
    inwestycji, b) pozostałych – dokumentu określającego stopień
    zaawansowania inwestycji związanych z budową rozbudową,
    remontem, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w
    rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
    jeżeli roboty wymagają pozwolenia na budowę.