Czym kierują się internauci przy poszukiwaniu i kupnie mieszkania, skąd czerpią informacje na ten temat – na takie pytania chcieli odpowiedzieć autorzy raportu “Plany i decyzje internautów w procesie kupowania mieszkania” opracowanego przez Gemius, firmę zajmującą sie badaniem internetu.

Ważną częścią raportu są dane związane z polskim rynkiem deweloperów. Informacje o wyborze i ocenie firm deweloperskich zostały podzielone na największe w Polsce ośrodki miejskie: Trójmiasto, Kraków, Poznań, Warszawę i Wrocław. Szczegółowe informacje zawarte w opracowaniu stanowią kompendium wiedzy dla wszystkich podmiotów działających na polskim rynku nieruchomości – tłumaczą badacze.

Jak wynika z raportu, liczba inwestycji mieszkaniowych dokonywanych lub planowanych przez respondentów na rynku pierwotnym i wtórnym jest podobna. Jeżeli internauci decydują się na zakup nowego „M”, w większości przypadków (43 proc.) są to mieszkania kupowane u firm deweloperskich. Stosunkowo małym powodzeniem cieszą się Towarzystwa Budownictwa Społecznego (6 proc. wskazań). Być może wynika to z małej ilości budowanych w ten sposób mieszkań lub faktu, że zakupione mieszkanie nigdy nie stanie się własnością nabywcy?

Na decyzję o zakupie mieszkania wpływają głównie jego cena i metraż. W raporcie wskazano jednak, że akceptowana wysokość ceny jednego metra kwadratowego mieszkania ma związek zarówno z jego odległością od centrum miasta, jak i z samym miastem, którego inwestycja dotyczy. Oprócz ceny i wielkości, najważniejszym czynnikiem decydującym o wyborze mieszkania okazała się być lokalizacja, wskazywana przez 73 proc. badanych. Na kolejnych miejscach, jeśli chodzi o częstość wymieniania, znalazły się: rozkład mieszkania (48 proc.), koszty użytkowania mieszkania w przyszłości (41 proc.), dodatkowe elementy: garaż, piwnica, balkon (25 proc.) oraz bezpieczeństwo inwestycji (22 proc.).