• klient chce rozpocząć roboty, a nie ma jeszcze gotowej całej dokumentacji projektowej, a tylko jej część umożliwiającą uzyskanie pozwolenia na budowę,
  • klient przewiduje, że prowadzenie prac będzie wymagało wielu zmian w trakcie ich wykonywania (nietypowy obiekt, eksperymentalne rozwiązania…), a nawet zakłada się możliwość przerwania przedsięwzięcia,
  • klient przewiduje, że koszty nakładów rzeczowych mogą zmieniać się w dużym zakresie, (niestabilna sytuacja gospodarcza, gwałtowne ruchy cen, niepokoje społeczne,…),
  • wymagana jest bardzo wysoka jakość prac – relatywnie mniejszą wagę przywiązuje się do kosztów,
  • w sytuacjach awaryjnych, jeśli zachodzi konieczność niezwłocznego wykonania pewnych robót,
  • w przypadku robót powtarzalnych, gdzie klient może odnieść korzyści wynikające z wyuczenia się robót przez wykonawcę – koszt każdej następnej powtórki jest na ogół mniejszy.

    Umowa na zwrot kosztów może pojawić się również w trakcie realizacji umowy na niezmienną cenę. Dotyczyć może robót dodatkowych bądź zamiennych.

    Należy starannie przeanalizować, czy rzeczywiście ma miejsce któraś z wymienionych sytuacji, czy też jakieś inne względy przemawiają za umową na zwrot kosztów. Jeśli tak, to należy przewidzieć pewne zapisy umowne ograniczające negatywne dla klienta następstwa zawarcia tego rodzaju umowy. Istnieją takie możliwości.