Gazeta Prawna przypomina:
Zasady:
- Nie wyrzucaj rachunków i faktur, które zostaną wystawione za media wykorzystywane w budynku mieszkalnym, gdyż stanowią one podstawę do sporządzenia dowodu wewnętrznego, który będzie dokumentem poświadczającym zaliczenie wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
- Oblicz proporcjonalne wydatki przypadające na pomieszczenie czy część mieszkania wykorzystywaną na działalność gospodarczą.
- Zachowaj ostrożność przy kwalifikowaniu do kosztów podatkowych wydatków na zakup wyposażenia mieszkania służącego jednocześnie działalności gospodarczej i celom prywatnym, często bowiem organy podatkowe kwestionują prawidłowość zaliczenia wydatków do kosztów.
Dowody wewnętrzne:
Na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Dowody mogą dotyczyć m.in.:
- wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą; podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cele.