System kontroli wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu
oraz postępowania administracyjne w tym zakresie tworzy Główny Inspektor
Nadzoru Budowlanego oraz 16 wojewódzkich inspektoratów nadzoru budowlanego.
Jednak w przypadku wyrobów budowlanych wprowadzonych do obrotu w systemie
europejskim (z oznakowaniem CE) funkcjonowanie systemu kontroli monitoruje
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Kontrola rynku wyrobów budowlanych zwykle obejmuje
sprawdzenie oznakowania wszystkich kontrolowanych wyrobów, dokumentacji i
badania wyrobu. Urząd przygotowuje plan kontroli, jednak kontrole zgodne z nim
dotychczas stanowiły ok. 70% łącznej liczny kontroli. Pozostałe 30 % przeznaczano
na zrealizowanie kontroli pozaplanowych (tzw. doraźnych).

I tak w 2007 roku zaplanowano dokonanie 1170 kontroli u
podmiotów, w tym 252 u producentów oraz 918 u sprzedawców oraz skontrolowanie
3510 wyrobów budowlanych, w tym 891 wyrobów oznakowanych CE. W rzeczywistości
przeprowadzono 1761 kontroli wyrobów budowlanych (561 u producentów, 1189 u
sprzedawców, 11 u podmiotów określonych jako „inny”), 4578 wyrobów budowlanych
(1046 u producentów, 3527 u sprzedawców).

Stwierdzone
nieprawidłowości

Na 4578 wyrobów budowlanych skontrolowanych w roku 2007,
różnego typu nieprawidłowości i uchybienia stwierdzono u 1505 wyrobów, tj. u
33% wszystkich wyrobów objętych kontrolami.

Zastrzeżenia organów nadzoru budowlanego dotyczyły:

  • 1246 wyrobów podlegających oznakowaniu znakiem budowlanym na
    2966 skontrolowanych (42%),
  • 255 wyrobów oznakowanych CE na 15941 skontrolowanych (16%),
  • 4 wyrobów przeznaczonych do jednostkowego zastosowania na 21
    skontrolowanych wyrobów (19%).

Na 4447 kontroli w zakresie oznakowania, nieprawidłowości
stwierdzono u 1399 wyrobów (31%). Dotyczyły one:

  • braku wymaganego oznakowania (501),
  • nielegalnego oznakowania (94),
  • niewłaściwego oznakowania, np. wzór, sposób umieszczenia
    znaku (89),
  • braku dołączenia wymaganej informacji do wyrobu (364),
  • niewłaściwej, niepełnej informacji dołączonej do wyrobu, np.
    błędna, niekompletna informacja (974).

Kontrolami dokumentów/dokumentacji objęto 1241 wyrobów.
Stwierdzone nieprawidłowości u 346 wyrobów (28%) dotyczyły:

  • braku deklaracji zgodności (208),
  • niewłaściwej deklaracji zgodności, niezgodnej ze wzorem itp.
    (303),
  • braku specyfikacji technicznej lub wskazanie niewłaściwej,
    nieważnej specyfikacji technicznej (361),
  • niedokonania właściwej oceny zgodności (260),
  • braku wymaganego certyfikatu zgodności (22),
  • braku wymaganego certyfikatu zakładowej kontroli produkcji
    (34),
  • nieprawidłowości dotyczących dokumentacji wyrobów (129)

Wykonano także badania 10 wyrobów, 5 z nich nie posiadało
deklarowanych właściwości użytkowych.

W toku prowadzonych kontroli wojewódzcy inspektorzy nadzoru
budowlanego, wydali ogółem 1308 orzeczeń administracyjnych. Istotną część
stwierdzonych nieprawidłowości producenci lub ich upoważnieni przedstawiciele
usunęli dobrowolnie podczas trwania kontroli lub w krótkim okresie czasu po jej
zakończeniu, przed wszczęciem postępowania administracyjnego.

W rezultacie działań kontrolnych wzrosła liczna wyrobów budowlanych,
podlegających oznakowaniu znakiem budowlanym, umieszczonych w Krajowym
Wykazie Zakwestionowanych Wyrobów Budowlanych
. Wyroby trafiły na listę z zaznaczoną decyzją urzędu, którą producenci muszą wypełnić. I tak wpisane są następujące kody decyzji:

  • “1″ – nakaz wycofania z obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii (art. 30 ust. 1 pkt. 2 ustawy)
  • “2″ – zakaz obrotu określoną partia wyrobu budowlanego (art. 30 ust. 2 ustawy)
  • “3″ – nakaz wycofania z obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii (art. 31 ust. 1 pkt 2 ustawy)
  • “4″ - nakaz wycofania z obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii (art. 31 ust. 2 ustawy)
  • “5″ – nakaz wycofania z obrotu wyrobu budowlanego albo jego określonej partii (art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy) wraz z obowiązkiem producenta odkupienia wyrobu budowlanego na żądanie osób, które faktycznie nim władają (art. 31 ust. 5 ustawy)
  • “6″ – nakaz zniszczenia wyrobu budowlanego (art. 31 ust. 6 ustawy)

Na podst. www.gunb.gov.pl