dreamstimesmall_1171903_1.jpgO swoim miejscu zamieszkania będzie można poinformować urząd drogą
elektroniczną. Gazeta Prawna przypomina, że od
przyszłego roku ma zniknąć obowiązek meldunkowy. Projekt nowej ustawy o
ewidencji ludności przewiduje, że nowy system ewidencjonowania
obywateli będzie się opierać na zgłoszeniu mieszkania. Na zawiadomienie
urzędu o podstawowym miejscu zamieszkania obywatel będzie miał 30 dni.

Na potrzeby ustawy podstawowe miejsce zamieszkania
zostało zdefiniowane jako adres, w którym koncentrują się więzi
osobiste obywatela, oraz miejsce, w którym najczęściej spędza czas
wolny od pracy i do którego zwykle powraca niezależnie od czasowych
nieobecności. Zgłoszenie miejsca zamieszkania będzie miało formę
oświadczenia złożonego pod odpowiedzialnością karną – czytamy dalej.

Łatwiej będzie można też dokonać samego zgłoszenia – zaznacza dziennik. Obywatel będzie mógł zgłosić miejsce zamieszkania drogą
elektroniczną bez konieczności wizyty w urzędzie. Każdy będzie mógł
także dobrowolnie zgłosić urzędowi dodatkowe miejsce zamieszkania, gdy
na przykład z powodu pracy, nauki lub leczenia przebywa poza
podstawowym miejscem zamieszkania. Wprowadzona zostanie zasada, według
której każda osoba może mieć tylko jedno podstawowe miejsce
zamieszkania i tylko jedno dodatkowe miejsce zamieszkania. Zlikwidowany
zostanie również dotychczasowy obowiązek rejestracji pobytu o
charakterze czasowym. Nie trzeba będzie zgłaszać wymeldowania. Obywatel
dokona tylko rejestracji nowego miejsca zamieszkania, natomiast
urzędnik wyrejestruje go z poprzedniego miejsca.