Dietmar Klausen
– Tłumaczył Andrzej MachalskiOtwartoporowaty beton do budowy nawierzchni zmniejszających hałas na drogach komunikacyjnych (na razie w stadium badań w Deutsche Zementindustrie).
Jest on dwuwarstwowy z przekładką łączącą: beton górny ( > B25 o łączącej porowatości > 20 % obj.) nakłada się za pośrednictwem przekładki łączącej – sczepnej (wytrzymałość na odrywanie > 3 N/mm 2 ) na beton dolny (B35 z dodatkiem porotwórczym). Beton dolny może być świeży, jednak zdolny do przejazdu po nim kombajnu drogowego, lub też może to być beton stary.
Technika budowlana
Beton dolny musi być wolny od pyłu i oleju (ew. śrutowanie przy betonie starym) oraz wykazywać przyczepność > 3 N/mm 2 . Beton dolny przed nałożeniem przekładki sczepnej nawilżyć (matowowilgotny). Równomierne, pełnopowierzchniowe rozprowadzenie (wskazane natryskanie aparatem natryskowym) dobrze wymieszanej masy przekładki sczepnej na betonie dolnym.
Beton górny za pomocą kombajnu drogowego z wibratorem nałożyć na przekładkę sczepną "świeże na świeże".
Należy zapewnić odpowiedni stopień zagęszczenia (> 98 %) lub porowatość (> 20 % obj.) betonu górnego za wibratorem. Konieczna dobra pielęgnacja (np. przez nakrycie mokrą tkaniną jutową i folią PE, ew. termofolią).
Zalety
Wady
Alternatywy
Betony według "Przepisów technicznych w drogownictwie" bez czyszczenia szczotką stalową, z wygładzaczami podłużnymi i podłużnym fakturowaniem za pomocą tkaniny jutowej. Asfaltobetony < 0/11 oraz mastyksy asfaltowe z grysem 0/8 i 0/11, zawsze bez odłupywania. Otwartoporowate nawierzchnie asfaltowe o porowatości > 15 % obj. o uziarnieniu 0/11 lub 0/8 ("asfalt szemrzący").
Literatura
RIFFEL, S.: L-rmmindernde Fahrbahnbel-ge aus Beton (Zmniejszające hałas nawierzchnie drogowe z betonu). Betonseminar der Bauberatung Zement Stuttgart 1995 in Karlsruhe. VOLLPRACHT, A.: L-rmminderung mit Betonfahrbahndecken (Zmniejszanie hałasu w przypadku nawierzchni drogowych z betonu). Sonderdruck aus Stra§en- und Tiefbau, Heft 12/1991. Giesel-Verlag, Isernhagen.