Dietmar Klausen – Tłumaczył Andrzej Machalski

Otwartoporowaty beton do budowy nawierzchni zmniejszających hałas na drogach komunikacyjnych (na razie w stadium badań w Deutsche Zementindustrie).

Jest on dwuwarstwowy z przekładką łączącą: beton górny ( > B25 o łączącej porowatości > 20 % obj.) nakłada się za pośrednictwem przekładki łączącej – sczepnej (wytrzymałość na odrywanie > 3 N/mm 2 ) na beton dolny (B35 z dodatkiem porotwórczym). Beton dolny może być świeży, jednak zdolny do przejazdu po nim kombajnu drogowego, lub też może to być beton stary.

Technika budowlana
Beton dolny musi być wolny od pyłu i oleju (ew. śrutowanie przy betonie starym) oraz wykazywać przyczepność > 3 N/mm 2 . Beton dolny przed nałożeniem przekładki sczepnej nawilżyć (matowowilgotny). Równomierne, pełnopowierzchniowe rozprowadzenie (wskazane natryskanie aparatem natryskowym) dobrze wymieszanej masy przekładki sczepnej na betonie dolnym.

Beton górny za pomocą kombajnu drogowego z wibratorem nałożyć na przekładkę sczepną "świeże na świeże".

Należy zapewnić odpowiedni stopień zagęszczenia (> 98 %) lub porowatość (> 20 % obj.) betonu górnego za wibratorem. Konieczna dobra pielęgnacja (np. przez nakrycie mokrą tkaniną jutową i folią PE, ew. termofolią).




Zalety
  • Znaczne zmniejszenie hałasu > -5 dB(A) jest możliwe.
  • Dobre właściwości drenujące, tj. bez pióropusza pryskającej wody, bez ślizgania się po wodzie.
  • Wysoka obciążalność.
  • Dobra przyczepność przy suchej i mokrej jezdni.
  • Wysoka odporność na deformacje, tj. nie powstają koleiny.
  • Korzystne właściwości termiczne, tj. niewielkie nagrzewanie przy nasłonecznieniu i wysokich temperaturach zewnętrznych.
  • Jasna nawierzchnia, tj. wysokie bezpieczeństwo jazdy w ciemności i w deszczu.
  • Bezspoinowe układanie betonu górnego jest możliwe.
  • Stare, "głośne" nawierzchnie można nadbudować (warstwa ścierna, nakładka nawierzchniowa).

    Wady

  • Na razie wyższe koszty wykonania niż konwencjonalny, gęsty beton drogowy (koszty porównywalne z układaniem asfaltu drenującego).
  • Utrudniona służba zimowa (wyższe gęstości rozsypywania, większa ilość soli do topienia, utrudnione sprzątanie śniegu). Malejąca skuteczność tłumienia hałasu w zimie, jak również pogorszenie odwodnienia (zastoiny wody) przez zanieczyszczenie porów.
  • Oczyszczanie nawierzchni wymaga specjalnych maszyn.
  • Usuwanie po likwidacji (jako odpadu) problematyczne zależnie od ilości szkodliwych składników w nawierzchni; możliwość recyklingu wątpliwa.
  • Jak na razie brak doświadczeń co do łatwości naprawy (np. remont miejsc powstałych szkód)

    Alternatywy
    Betony według "Przepisów technicznych w drogownictwie" bez czyszczenia szczotką stalową, z wygładzaczami podłużnymi i podłużnym fakturowaniem za pomocą tkaniny jutowej. Asfaltobetony < 0/11 oraz mastyksy asfaltowe z grysem 0/8 i 0/11, zawsze bez odłupywania. Otwartoporowate nawierzchnie asfaltowe o porowatości > 15 % obj. o uziarnieniu 0/11 lub 0/8 ("asfalt szemrzący").

    Literatura
    RIFFEL, S.: L-rmmindernde Fahrbahnbel-ge aus Beton (Zmniejszające hałas nawierzchnie drogowe z betonu). Betonseminar der Bauberatung Zement Stuttgart 1995 in Karlsruhe. VOLLPRACHT, A.: L-rmminderung mit Betonfahrbahndecken (Zmniejszanie hałasu w przypadku nawierzchni drogowych z betonu). Sonderdruck aus Stra§en- und Tiefbau, Heft 12/1991. Giesel-Verlag, Isernhagen.